Een dag uit het leven van Cor

Praktijkondersteuner Bedrijfsarts/Gespecialiseerd Verzuimconsulent

Tringg! Tringg! Opstaan, ontbijten en dan op weg naar Care for Companies. Ik ben benieuwd wat de dag gaat brengen en al fietsend denk ik nog even na over een lastige casus van gisteren en die ik wil bespreken met de bedrijfsarts.

Ik zet mijn fiets neer en loop naar onze teamkamer. “Goedemorgen!”, mijn collega’s zijn er al. Ik start mijn computer op en bekijk mijn agenda. Leuk, een paar telefonische consulten, een paar fysieke consulten en een adviesgesprek. Hup, aan de slag.

Tijdens elk gesprek probeer ik zoveel mogelijk informatie te krijgen van de werknemer over de reden van zijn ziekmelding. Is het inderdaad alleen een griepje? Of zit er iets anders achter? Hoe gaat het op zijn werk? Hoe is het thuis? Dit levert soms lastige, maar ook boeiende gesprekken op, waarbij ik de werknemer zo goed mogelijk adviseer over zijn belasting en belastbaarheid en de mogelijkheden tot werkhervatting. Ah, voor deze werknemer moet ik even contact opnemen met de leidinggevende. Vervelend, meneer heeft ruzie met zijn collega gehad en ook thuis loopt het niet helemaal soepel. Ook heeft hij vaak last van migraine. Eerst maar eens het verhaal van meneer horen….

Inderdaad, het is een complex verhaal. Te ingewikkeld en uitgebreid om via een telefonisch consult te doen. Ik ga meneer uitnodigen voor een adviesgesprek, zodat we samen eens rustig kunnen bespreken wat er allemaal speelt en wat de rol van meneer hierin is. Heeft meneer inderdaad dusdanige klachten dat hij arbeidsongeschikt is  of heeft hij zich ziekgemeld omdat hij het allemaal niet meer weet? Welke stappen kunnen er worden gezet om e.e.a. op te lossen?

De bedrijfsarts kijkt om de hoek voor een moment overleg. Ik bespreek de lastige casus en we stemmen af hoe we deze gaan benaderen zowel vanuit Wet Verbetering Poortwachter als vanuit de aanpak van Care for Companies. Altijd moeilijk, jonge gezinnen met een ernstig ziek kind.

Tijdens de lunch praat ik even bij met de casemanagers en mijn collega’s. Na de lunch wacht het adviesgesprek. Deze werknemer is vastgelopen, zowel op werk als privé. Het wordt een diepgaand en emotioneel gesprek en de werknemer geeft aan dat zij er erg tegenop zag. We spreken af om een coachingstraject in te zetten, zodat deze mevrouw handvatten krijgt om om te gaan met voor haar lastige situaties.

De casemanager loopt even binnen. Een werkgever heeft gebeld omdat hij het lastig vindt om aan de hand van het advies zijn medewerker te re-integreren. De medewerker houdt elk voorstel tot re-integratie om medische redenen af en de werkgever heeft ondersteuning nodig. Ik bel de werkgever en geef duidelijk aan wat de werknemer kan. Zittende werkzaamheden zijn geen probleem, maar lopen is beperkt mogelijk. De werkgever bedankt mij en ga ik ga door met mijn laatste telefonische consult.

Dat ging lekker vandaag. Nog een paar rapportages afronden en dan zit mijn werkdag er weer op. Morgen zit ik op locatie bij een klant. Deze afwisseling vind ik erg leuk en ik verheug mij al op morgen. Na jarenlang gewerkt te hebben als fysiotherapeut in een particuliere praktijk, ben ik blij met mijn carriére-switch naar praktijkondersteuner bedrijfsarts.  Wat een ontzettend leuke job is dit!

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Scroll naar boven